Guide til Frivilligcentre og Selvhjælp

guide-logo

Introduktion til Joomla

I denne guide får du en introduktion til dit nyt hjemmesidesystem, så du bliver klædt på til at kunne administrere og redigere indhold på siden. Efter du har fået et overblik over hjemmesidens grundlæggende rammer, følger der en introduktion til hjemmesidens moduler, hvor du bliver præsenteret for alle de muligheder, systemet giver dig adgang til.

God fornøjelse.

I guiden finder du:

Introduktion til Joomla:
- Hvad er Joomla?
- Hvorfor Joomla?

Introduktion til Joomlas moduler:
Moduler i Joomla
Brugeradministration
Social vejviser
Bookingsystem
Kontaktformular
Kalender
Nyhedsbrev
Artikler/nyheder
Abonnement
Dokumenter
Sociale medier
Galleri
Frivilligjobs

Hvad er Joomla?

Joomla er et Content Management System (CMS), som kan oversættes til indholdsstyrringssystem. Det betyder for dig som hjemmesideadministrator, at du kun skal koncentrere dig om at styre og redigere i indholdet på din hjemmeside. Rammerne for hjemmesiden er lavet på forhånd, og din opgave bliver derfor at fylde siderne ud med relevant indhold for hjemmesidens brugere. For at gøre Joomla mere spiselig, kan det give mening at betragte Joomla som et hus. Huset er lige til at flytte ind i, og du behøves ikke at forholde dig til, hvilke materialer huset er lavet i osv. Din opgave er i stedet at sørge for at indrette huset med de rigtige farver, billeder og bestemme hvilken funktion, hvert enkelt værelse skal have.

Hvorfor Joomla?

Første gang man logger ind på Joomla, kan man ved første øjekast bliver forvirret over alle de elementer, der indgår på siden. Men som alt andet nyt, handler det om, at man skal kaste sig ud i at bruge siden. Med tiden vil man begynde at få mere erfaring i at bruge den, og det vil derfor blive lettere at gå til. Hvis man skal sammenligne Joomla med andre CMS’er, som eksempelvis Wordpress, så er fordelen ved Joomla, at man kan håndtere flere besøgende. Joomla giver adgang til, at man kan bruge et unikt brugersystem, hvor man selv kan bestemme, om der er nogen udvalgte sider, der kun skal være synlige for bestemte brugere. Fordelen for dig i et frivilligcenter er, at du får adgang til en stor administrationsdel, hvor du her kan administrere forskellige brugergrupper, som eksempelvis jeres frivillige, medlemmer osv. Ud fra hver brugergruppe kan du lave forskellige lister, så du kan sende mails ud til den liste, du ønsker. Derudover er det også nemt fra Joomla at styre jeres sociale vejviser, lokalebookning, kalender og meget andet. Det betyder, at du ved at bruge Joomla får adgang til mange funktioner på et sted.

Moduler i Joomla
I det næstfølgende får du et overblik over Joomlas mange moduler, som du kan vælge at gøre brug af.

Brugeradministration
Som nævnt er en af fordelene ved Joomla, at modulerne kan tilpasses til forskellige brugergrupper. Det betyder, at man ud fra hvert brugergruppe kan gå ind og definere, hvilke funktioner de enkelte skal have adgang til. For at give et eksempel på dette, kan du vælge at oprette en forening som bruger, og her kan du vælge at foreningen for eksempel skal have adgang til at oprette en profil i den sociale vejviser, modtage nyhedsbreve, betale kontingent online og meget mere. Fra start af får I adgang til nogle standardkategorier, hvor man her kan vælge at gå ind og definere nye brugergrupper, som man har behov for.

Social vejviser
Med dette modul kan I selv eller jeres medlemmer oprette foreninger, som besøgende derefter kan finde gennem en søgefunktion eller ved at klikke på prædefinerede kategorier – som I også kan ændre eller tilføje nye af. Disse vil blive fremvist i en liste med alle foreninger, der passer på et søgekriterium. Samtidig er der det såkaldte geo-tagging, som betyder, at besøgende let kan se på et kort, om der er en forening/tilbyd, der lever op til deres ønsker, lokaliseret i nærheden af dem.

Bookingsystem
Med bookingmodulet kan man udleje forskellige ressourcer til brugerne. De fleste frivilligcentre vælger at bruge dette modul til lokalebookning. Her kan de brugere, som har oprettet sig som brugere, logge sig ind på hjemmesiden og booke et lokale. Samme bookingsystem kan bruges til andre ressourcer, fx booking af tider til konsulentbistand eller tilmelding til selvhjælpsgrupper. I modulet er det muligt at opkræve betaling af bookingerne, og samtidig kan man bekræfte brugeres bookinger ved at sende en mail eller SMS.

Kontaktformular
Besøgende på jeres side har mulighed for at kontakte jeres ansatte via en kontaktformular, der sender en mail til den valgte e-mail-adresse. Her kan I vælge at tilknytte google maps, som på et kort kan vise jeres brugere, hvor I hører til og samtidig lave et rutevejledning, hvis man har behov for det.

Kalender
I kalendermodulet kan du på en meget nem måde gå ind og oprette begivenheder, arrangementer og kurser. I begivenheden kan du tilføje alle relevante oplysninger for arrangementet og samtidig tilknytte et billede og vise adressen på et kort. Brugerne kan derefter gå ind og tilmelde sig de forskellige arrangementer. Derudover kan du også tilføje direkte betaling på hjemmesiden, eller du kan indtaste, at der på det pågældende arrangement kun er et begrænset antal af brugere, der kan tilmelde sig. Hvis man gerne vil peppe sin kalender op, kan man tilknytte et facebook-kommentarfelt, så brugerne via deres facebook profil kan kommentere de forskellige arrangementer.

Nyhedsbrev
I Joomla er der et nyhedsbrevsmodul, som jeres brugere kan vælge at tilmelde sig. For at det kan lade sig gøre, kan man vælge et afkrydsningsfelt på hjemmesidens forside, hvor man kan tilmelde sig. I kan selvfølgeligt også selv tilføje brugere til en nyhedsbrevsliste. Der er oprettet en skabelon, der blot skal udfyldes med tekst og billeder og afsendes. I kan via modulet også se statistikker osv. omkring jeres afsendte nyhedsbreve.

Artikler/nyheder
Ligesom du er vant til at bruge et skriveprogram som Word på din computer, har Joomla tilsvareden et skriveprogram direkte i CMS-systemer. Her kan du skrive din tekst, indsætte billeder og anden typografi. Når du har skrevet din tekst, kan du selv vælge, om den skal vises som en nyhed, eller tilknyttes et bestemt menupunkt på din hjemmeside. Læs mere om, hvordan du skriver og redigerer i artiklen i guiden.

Abonnement
Det er med dette modul være muligt at gennemføre en række abonnementsløsninger på siden. Det kan fx være medlemskab af foreningen mm. Dette abonnement vil så løbende blive opkrævet brugerne automatisk.

Dokumenter
Du kan på en nem måde dele dokumenter med dine brugere igennem din hjemmeside. Der kan inddeles efter medlemstyper, så besøgende uden medlemskab kan se en bestemt del, medlemmer af foreninger kan se en anden del og administratorer og lign. kan se en helt tredje. Det kan eksempelvis være at gemme alle referaterne fra bestyrelsesmøder, som bestyrelsesmedlemmer, ansatte og frivillige kan få adgang til at læse.

Sociale medier
På din hjemmeside er der mulighed for at integrere de sociale medier. Ved at gøre dette, kan brugere fx kommentere og "synes godt om" indholdet på hjemmesiden, der efterfølgende vil blive vist på deres facebook profiler.

Galleri
Med galleri-modulet kan du på en let måde vise billeder på din hjemmeside. Dette modul bruges ofte til at vise billeder af de ansatte i foreningen. 

Frivillig jobs
Besøgende kan via dette modul søge på jeres lokalt opslåede jobs direkte på hjemmesiden via et integreret feed til frivilligjob.dk.